Kontakt os på info@modelflyvning.dk

Hastighedsflyvning

Hastighedsflyvning - eller Speed - går kort og godt ud på at gennemflyve en distance på 1 km så hurtigt som overhovedet mulig. Den hurtigste flyvning kan ses her, lavet af Luca fra talien.

En speedmodel ligner ikke en "klassisk" flyvemaskine. Den har f.eks. kun een lang, smal vinge i den ene side.
En speedmodel er ikke forsynet med landingsstel, men starter fra en lille startvogn, en dolly. Når motoren stopper lander den igen på en stålskinne, som den er forsynet med på bunden.

Begrænsningerne i klassen er:

  • Motoren må højst have en slagvolume på 2,5 cm3
  • Modellen skal mindst 5 dm2 planareal
  • Der skal bruges en standard brændstofblanding uden nitrometan
  • Linielængde skal være på 17,68 m, så 1 km er lige netop 9 omgange

For at forhindre at piloten øger modellens hastighed ved at trække den rundt, har man en stander i centrum af cirklen. Her skal piloten sætte sit håndtag fast i en gaffel når han ønsker at få flyvefarten målt.

Dette kan også ses her, hvor den daværende junior, Claudia Scaramella fra Italien, flyver sig til en 3. plads ved VM i 2014.

Motoren er bygget til at yde sit maximale i de få sekunder den tager at flyve 1 km.
Motoren er forsynet med en effektpotte. Det er et specielt rør som er afstemt så der opstår resonans gennem motoren og udstødningssystemet.

Når en speedmodel starter kan den godt lyde ret "forkølet". Først når modellen er kommet i luften og motoren når op på et passende omdrejningtal, opstår der resonans.
Motorens effekt stiger kraftig og modellen når sin tophastighed tæt på de 300 km/h.

En speedmotor yder ca. 1,5 hk ved 36.000 omdr/min.
Hvis en bilmotor på 2000 cm3 var tunet lige så voldsomt ville den yde ca. 1.200 hk !

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=iFSSu2ZRCX8&feature=youtu.be