F1B

"Wakefield"

Er modelfly der drives af en stor langsomt roterende propel, som får sin kraft fra en stor snoet elastik.  Efter elastikken er opbrugt (ca. 45 sekunder), folder propellen sammen og modellen glider mod jorden.

Der er følgende krav til modelfly i denne klasse:

  • Minimumsvægt på 230 gram
  • Planareal mellem 17 og 19 DM
  • Maksimalt 30 gram motorgummi.

Modellerne er i dag med en spændvidde på 150 cm bygget i kulfiber og styret af en mekanisk timer som regulerer indfaldsvinklen, siderorsudslaget og for nogens tilfælde vingevridet i stiget. Den kraftige styring er nødvendig, fordi elastikken har meget kraftigt moment de første omdrejninger som flader ud til nul, hvorefter propellen klapper og glidefasen indtræffer. Motorgummiet har gennemgået en forædling de seneste årtier og kan derfor lagre mere energi. Konsekvensen af dette har været reduktion i motorgummiets vægt og bibeholdelse af den samlede totalvægt. Denne klasse benytter sig mindst af elektroniske timere, fordi disse med batteri er afgørende tungere end de tilsvarende mekaniske.

Klassen kendes også som Wakefield-klassen, idet den i sin tid blev defineret af flyveinteresserede Lord Wakefield, som udsatte en flot pokal, for at stimulere befolkningens interesse for flyvning.

Ved konkurrencer benyttes der temperatur og vindmålere, samt streamere (lange vimpler i meget let plastic som placeres i toppen af 6-15 meter høje fiskestænger) for at bestemme termikboblernes beliggenhed. Når modellen er sendt af sted kan det ikke laves om og evne til korrekt vurdering af starttidspunkt er selvsagt afgørende.